Niniejsze przepisy ustanawiają minimalne wymogi techniczne i operacyjne dla radarowych instalacji nawigacyjnych stosowanych w nawigacji na pokładach statków żeglugi śródlądowej oraz warunki badania zgodności z tymi wymogami minimalnymi.
Radarowa instalacja nawigacyjna musi ułatwiać żeglugę statku, dostarczając czytelnego obrazu radarowego jego pozycji względem boi (pław), linii brzegowych i struktur nawigacyjnych, jak również umożliwiać rzetelne i odpowiednio wczesne rozpoznanie innych statków i przeszkód wystających ponad powierzchnię wody drogi wodnej.
Zdanie pierwsze nie dotyczy wyświetlaczy ekranowych używanych w trybie nawigacyjnym w konfiguracji systemu 3 ani elementów sprzętu używanych do wyświetlania informacji z procesora radaru w celu ich wyświetlenia na ekranie sprzętu ECDIS śródlądowego.
Zgodność z minimalnymi wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 2 stwierdza się poprzez badanie typu.
Jeżeli urządzenie przejdzie badanie typu z wynikiem pozytywnym, służba techniczna wydaje świadectwo badania. Jeżeli urządzenia nie spełniają minimalnych wymagań, wnioskodawca jest powiadamiany na piśmie o przyczynach ich odrzucenia.
Jeżeli inspekcja wykaże wady sprzętu, homologacja typu może zostać cofnięta.
Cofnięcia homologacji typu dokonuje organ, który wydał homologację.
Elementy składowe numeru dopuszczenia: R-NN-NNN albo e-NN-NNN
R = Ren
e = Unia Europejska
NN = kod kraju homologacji typu, gdzie 01 |
= |
Niemcy |
19 |
= |
Rumunia |
02 |
= |
Francja |
20 |
= |
Polska |
03 |
= |
Włochy |
21 |
= |
Portugalia |
04 |
= |
Niderlandy |
23 |
= |
Grecja |
05 |
= |
Szwecja |
24 |
= |
Irlandia |
06 |
= |
Belgia |
25 |
= |
Chorwacja |
07 |
= |
Węgry |
26 |
= |
Słowenia |
08 |
= |
Republika Czeska |
27 |
= |
Słowacja |
09 |
= |
Hiszpania |
29 |
= |
Estonia |
11 |
= |
Zjednoczone Królestwo |
32 |
= |
Łotwa |
12 |
= |
Austria |
34 |
= |
Bułgaria |
13 |
= |
Luksemburg |
36 |
= |
Litwa |
14 |
= |
Szwajcaria |
49 |
= |
Cypr |
17 |
= |
Finlandia |
50 |
= |
Malta |
18 |
= |
Dania |
NNN = numer trzycyfrowy, ustalany przez właściwy organ.
3. Numeru homologacji typu używa się wyłącznie w połączeniu z powiązaną z nim homologacją typu.
Wytworzenie i przytwierdzenie numeru homologacji typu leży w zakresie odpowiedzialności wnioskodawcy.
Do każdej jednostki sprzętu należy dołączyć deklarację wytwórcy.
O planowanych zmianach należy pisemnie zawiadomić właściwą służbę techniczną.
W razie przyznania nowej homologacji typu przypisuje mu się nowy numer homologacji typu.
Rys. 1: Sprzęt ECDIS śródlądowy, niezależny sprzęt podłączony do sprzętu radarowego (konfiguracja systemu 2)
Wykaz radarowych instalacji nawigacyjnych dopuszczonych do użytku.