Zgodnie z zapisem art. 34b ust.1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U.2024.395 t.j.)
W celu wydania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej statek, o którym mowa w art. 30, podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na wniosek armatora.
Inspekcję techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania techniczne w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia, właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.
Armator statku składa do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019 r., poz. 842 ).
Po dokonaniu czynności inspekcyjnych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu inspekcji technicznej statku, na podstawie wyników z przeprowadzonych czynności inspekcyjnych – organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji statku.
Armator udostępnia do wglądu następujące dokumenty:
Powyższe dokumenty wymagane są w zależności od rodzaju i przeznaczenie statku.
Komisja może wymagać innych dokumentów nie wymienionych powyżej.
Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
Podczas inspekcji armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
Po przeprowadzeniu inspekcji technicznej wydaje się zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej.
Techniczna Komisja Inspekcyjna przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:
Przy przeprowadzeniu inspekcji technicznej stosuje się minimalne wymagania techniczne mające zastosowanie do statków pływających po śródlądowych drogach wodnych rejonów 1, 2, 3 i 4, określone w załączniku II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającej dyrektywę 2009/100/WE i uchylającej 2006/87/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 118 oraz Dz. Urz. UE L 174 z 10.07.2018, str 15), zwanej dalej „dyrektywą”.
Inspekcję techniczną przeprowadza się z uwzględnieniem instrukcji dotyczących stosowania norm technicznych oraz przepisów przejściowych, zawartych w załączniku II do dyrektywy w sposób określony w załączniku II dyrektywy, w części II, w rozdziale:
Inspekcja techniczna obejmuje również sprawdzenie spełnienia przez urządzenia używane na pokładzie statku, w szczególności przez radarowy sprzęt nawigacyjny, wskażniki skrętu, sprzęt Automatycznego Systemu Identyfikacji statków (AIS) śródlądowego, tachografy, dodatkowych wymagań dotyczących konkretnych urządzeń, októrych mowa w części II załącznika II dyrektywy, o ile statek posiada takie urządzenia.
Inspekcję techniczną przeprowadza się ponadto dla:
Sposób przeprowadzenia inspekcji technicznej reguluje Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016r., ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej.
Wysokość opłat za poszczególne czynności inspekcyjne statku określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019r., poz. 842)
Poniżej tabela z wysokościami opłat za czynności inspekcyjne.
Pkt | Zakres inspekcji statku | Wysokość opłaty w polskich złotych |
---|---|---|
1 |
budowa:
| 1200 |
2 | prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia | 300 |
3 | właściwości manewrowe | 900 |
4 | urządzenia sterowe | 600 |
5 | sterówka | 400 |
6 | budowa maszyn | 900 |
7 | emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych | 500 |
8 | urządzenia i instalacje elektryczne | 600 |
9 | wyposażenie | 500 |
10 | spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy | 300 |
11 | pomieszczenia dla załogi | 300 |
12 | urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem | 300 |
13 | instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych | 300 |
14 | pokładowe oczyszczalnie ścieków | 300 |
15 | radarowy sprzęt nawigacyjny i wskaźniki skrętu | 300 |
16 | sprzęt Aytomatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego | 300 |
17 | tachografy | 300 |
Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.
Pkt | Rodzaj statku | Wskaźnik korygujący |
---|---|---|
Wszystkie statki | ||
1. | dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 | 1,20 |
2. | dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 | 1,10 |
3. | dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 | 1,00 |
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego | ||
1. | barki do 500 t | 0,50 |
2. | barki powyżej 500 t do 1500 t | 0,75 |
3. | barki powyżej 1500 t | 1,00 |
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym | ||
4. | barki motorowe do 500 t | 0,75 |
5. | barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t | 1,00 |
6. | barki motorowe powyżej 1500 t | 1,15 |
7. | zbiornikowce z napędem do 500 t | 1,20 |
8. | zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t | 1,25 |
9. | zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t | 1,30 |
Holowniki pchacze i lodołamacze | ||
10. | o łącznej mocy maszyn do 250 kW | 0,75 |
11. | o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW | 1,00 |
12. | o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW | 1,25 |
13. | o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW | 1,50 |
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego | ||
14. | o wyporności do 60 m3 | 0,50 |
15. | o wyporności powyżej 60 m3 | 0,80 |
15. | statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem | 0,75 |
17. | statek do połowu ryb o wyporności powyýej 60 m3 z własnym napędem | 1,00 |
Promy motorowe | ||
18. | o nośności do 75 pasażerów | 1,00 |
19. | o nośności od 76 do 400 pasażerów | 1,25 |
20. | o nośności powyżej 400 pasażerów | 1,50 |
Statki pasażerskie | ||
21. | statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów | 1,00 |
22. | statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów | 1,25 |
23. | statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów | 1,50 |
24. | statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów | 1,25 |
25. | statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów | 1,50 |
26. | statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów | 1,60 |