Artykuł 30.01
Przepisy ogólne
- Dla celów niniejszego rozdziału ?urządzenia napędowe i mechanizmy pomocnicze? oznaczają urządzenia napędzane paliwami, obejmujące:
- zbiorniki paliwa i przyłącza zbiornika,
- systemy przygotowania gazu,
- orurowanie i zawory,
- silniki i turbiny,
- systemy kontroli, nadzoru i bezpieczeństwa.
- W drodze odstępstwa od art. 8.01 ust. 3 i art. 8.05 ust. 1,6,9,11 i 12 oraz przepisów rozdziału 9, systemy napędowe i pomocnicze działające na paliwach o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 °C mogą być instalowane na jednostkach, pod warunkiem że spełnione są wymagania dla tych paliw określone w niniejszym rozdziale i załączniku 8.
- Systemy napędowe i pomocnicze zgodnie z ust. 2 muszą być skonstruowane i zainstalowane pod nadzorem organu inspekcyjnego.
- W celu wykonania zadań wynikających z niniejszego rozdziału, organ inspekcyjny może zatrudnić służbę techniczną zgodnie z art. 30.07.
- Przed uruchomieniem napędu lub systemu pomocniczego zgodnie z ust. 2 należy przedłożyć organowi inspekcyjnemu następujące dokumenty:
- ocenę ryzyka zgodnie z załącznikiem 8,
- opis systemu napędowego lub pomocniczego,
- rysunki systemu napędowego lub pomocniczego,
- schemat ciśnienia i temperatury w systemie,
- instrukcję obsługi zawierającą wszystkie stosowne procedury, przeznaczoną do praktycznego stosowania w systemie,
- plan bezpieczeństwa zgodnie z art. 30.03,
- kopię świadectwa kontroli określonego w art. 30.02 ust. 4.
- Kopie dokumentów wymienionych w ust. 5 powinny znajdować się na pokładzie.
Artykuł 30.02
Testowanie
- 1. System napędowy i pomocniczy działający na paliwach o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 °C powinien podlegać inspekcji przez organ inspekcyjny:
- przed uruchomieniem,
- przed ich ponownym uruchomieniem po istotnej modyfikacji lub naprawie; oraz
- regularnie co najmniej raz do roku.
W procesie tym należy uwzględnić odpowiednie instrukcje producentów.
- Inspekcje, o których mowa w pkt 1 lit. a) i c), muszą obejmować co najmniej następujące elementy:
- wykonanie sprawdzenia zgodności systemu napędowego i pomocniczego z zatwierdzonymi rysunkami oraz, w przypadku późniejszych inspekcji, sprawdzenie, czy dokonano zmian w systemie napędowym lub pomocniczym,
- jeśli to konieczne, badanie funkcjonalne systemu napędowego i pomocniczego dla wszystkich możliwości eksploatacyjnych,
- inspekcję wzrokową i kontrolę szczelności wszystkich elementów systemu, w szczególności zaworów, rurociągów, węży, tłoków, pomp i filtrów,
- inspekcję wzrokową urządzeń elektrycznych i elektronicznych instalacji,
- sprawdzenie systemów sterowania, monitorowania i bezpieczeństwa.
- Inspekcje, o których mowa w ust. 1 lit. b), obejmują części wymienione w ust. 2.
- Dla każdej inspekcji zgodnie z ust. 1 wydaje się zaświadczenie o inspekcji opatrzone datą przeprowadzenia inspekcji.
Artykuł 30.03
Organizacja bezpieczeństwa
- Na pokładzie jednostek wyposażonych w system napędowy lub pomocniczy działający na paliwie, o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 °C, należy zapewnić plan bezpieczeństwa. Plan bezpieczeństwa powinien zawierać Systemy instrukcji bezpieczeństwa zgodne z ust. 2 i planem bezpieczeństwa zgodnie z ust. 3 jednostki.
- Systemy instrukcji bezpieczeństwa powinny zawierać co najmniej następujące informacje:
- awaryjne wyłączenie systemu,
- środki, jakie należy podjąć w przypadku przypadkowego uwolnienia płynnego lub gazowego paliwa, na przykład podczas bunkrowania,
- środki podejmowane w przypadku pożaru lub innych zdarzeń na pokładzie,
- środki podejmowane w przypadku kolizji,
- użycie środków bezpieczeństwa,
- podniesienie alarmu,
- procedury ewakuacji.
- Plan bezpieczeństwa powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
- obszary niebezpieczne,
- drogi ewakuacji, wyjścia ewakuacyjne i pomieszczenia gazoszczelne,
- sprzęt ratowniczy i łodzie towarzyszące,
- gaśnice przeciwpożarowe, systemy gaśnicze i instalacje tryskaczowe,
- systemy alarmowe,
- urządzenia sterujące wyłączników awaryjnych,
- klapy przeciwpożarowe,
- awaryjne źródła zasilania,
- sterowanie systemem wentylacji,
- sterowania przewodami paliwowymi,
- wyposażenie bezpieczeństwa.
- Instrukcja bezpieczeństwa powinna:
- być opatrzona odpowiednią pieczęcią, oraz
- być umieszczona w widocznym miejscu w jednym lub więcej punktów na pokładzie.
Artykuł 30.04
(bez treści)
Artykuł 30.05
Oznakowanie
Pomieszczenia operacyjne i części składowe układu muszą być odpowiednio oznakowane, tak aby było jasne, jakie paliwa są stosowane.
Artykuł 30.06
Niezależny układ napędowy
W przypadku automatycznego wyłączania układu napędowego lub części układu napędowego jednostka musi być w stanie wytworzyć prędkość sterową na własnym zasilaniu.
Artykuł 30.07
Służby techniczne
- Służby techniczne muszą spełniać wymagania normy europejskiej EN ISO 17020 : 2012.
- Producenci i dystrybutorzy systemów napędowych lub pomocniczych lub ich części nie mogą być uznawani za służby techniczne.
- Wiedza fachowa upoważnionej służby technicznej musi spełniać odpowiednie wymagania określone w załączniku 8.
- Monitorowanie i badania zgodnie z art. 30.01 i 30.02 mogą być przeprowadzane przez różne służby techniczne, pod warunkiem że w procesie tym zostanie uwzględniona cała wiedza specjalistyczna opisana w ust. 3.