Artykuł 31.01
Wyposażenie statków
W odniesieniu do statków motorowych, pchaczy, zestawów pchanych i statków pasażerskich, zgodność lub brak zgodności z przepisami art. 31.02 lub art. 31.03 powinna być ujęta w nr 47 świadectwa zdolności żeglugowej przez organ inspekcyjny.
Artykuł 31.02
Standard S1
- Systemy napędowe powinny być zaprojektowane w taki sposób, że prędkość może być zmieniana, a kierunek ciągu śruby odwracany ze sterówki.
Powinno być możliwe włączanie i wyłączanie ze sterówki silników potrzebnych do celów manewrowych, o ile nie jest to dokonywane automatycznie lub silniki pracują w sposób ciągły w czasie każdego rejsu.
- W obszarach krytycznych,
- temperatura wody chłodzącej silnika głównego,
- ciśnienie oleju smarującego silniki główne i układ napędowy,
- ciśnienie oleju i powietrza podzespołów odwracających ciąg silnika głównego, układu napędowego z odwracaniem ciągu lub śrub,
- poziomy wody zęzowej w maszynowni z silnikiem głównym,
powinny być monitorowane za pomocą przyrządów, które zapewniają sygnalizację akustyczną i optyczną w sterówce w wypadku wystąpienia usterek. Sygnały alarmu akustycznego mogą być połączone z dźwiękowym urządzeniem ostrzegawczym. Powinny one być wyłączane, jak tylko usterka zostanie potwierdzona. Sygnały alarmu wizualnego mogą być wyłączane jedynie wówczas, kiedy usterka, które je włączyła, zostanie usunięta.
- Paliwo powinno być podawane, a silnik główny chłodzony w sposób automatyczny.
- Urządzenie sterownicze powinno być przystosowane do obsługi przez jedną osobę, nawet przy maksymalnym zanurzeniu, bez konieczności użycia szczególnie dużej siły.
- Powinno być możliwe nadawanie sygnałów wizualnych i akustycznych wymaganych przez przepisy władz nawigacyjnych państw członkowskich, stosownie do okoliczności, ze sterówki przemieszczających się statków.
- W wypadkach kiedy nie ma bezpośredniej komunikacji pomiędzy sterówką a częścią dziobową, rufą, pomieszczeniami mieszkalnymi i maszynownią, powinien być zainstalowany system komunikacji głosowej. Do komunikacji z maszynownią, może to mieć postać sygnalizatorów optycznych lub akustycznych.
- Obsługa korb i podobnych obrotowych części urządzeń podnoszących nie powinna wymagać siły większej niż 160 N.
- Wciągarki holownicze wprowadzane do świadectwa zdolności żeglugowej powinny mieć napęd silnikowy.
- Pompy zęzowe i do zmywania pokładu powinny mieć napęd silnikowy.
- Podstawowe urządzenia sterujące i przyrządy pomiarowe powinny być ergonomicznie rozplanowane.
- Sprzęt wymagany w ramach art. 6.01 ust. 1 powinien być przystosowany do obsługi zdalnej ze sterówki.
Artykuł 31.03
Standard S2
Standard S1 dodatkowo wyposażony w:
- W odniesieniu do statków motorowych funkcjonujących samodzielnie:
dziobowy ster strumieniowy, który może być obsługiwany ze sterówki;
- W odniesieniu do statków motorowych napędzających zestaw sprzężony:
dziobowy ster strumieniowy, który może być obsługiwany ze sterówki;
- W odniesieniu do statków motorowych napędzających zestawy pchane składające się z samego statku motorowego i jednostki z przodu:
hydraulicznie lub elektrycznie obsługiwane wyciągarki sprzęgające. Jednakże to wyposażenie nie jest wymagane, jeżeli barka na samym przodzie zestawu pchanego jest wyposażona w dziobowy napęd strumieniowy, który może być obsługiwany ze sterówki pchającego statku z napędem;
- W odniesieniu do pchaczy napędzających zestawy pchane:
hydraulicznie lub elektrycznie obsługiwane wciągarki sprzęgające. Jednakże, to wyposażenie nie jest wymagane, jeżeli jednostka na samym przodzie zestawu pchanego jest wyposażona w dziobowy napęd strumieniowy, który może być obsługiwany ze sterówki napędzającego pchacza motorowego;
- W odniesieniu do statków pasażerskich:
dziobowy napęd strumieniowy, który może być obsługiwany ze sterówki. Jednakże, nie jest to wymagane, jeżeli system napędowy i urządzenie sterownicze statku pasażerskiego gwarantują taką samą zdolność manewrową.