Przepisy szczególne dotyczące jednostek wyposażonych w urządzenia napędowe lub mechanizmy pomocnicze napędzane paliwami o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 stopni C
Artykuł 30.01
Przepisy ogólne
Dla celów niniejszego rozdziału “urządzenia napędowe i mechanizmy pomocnicze” oznaczają urządzenia napędzane paliwami, obejmujące:
zbiorniki paliwa i przyłącza zbiornika,
systemy przygotowania gazu,
orurowanie i zawory,
silniki i turbiny,
systemy kontroli, nadzoru i bezpieczeństwa.
W drodze odstępstwa od art. 8.01 ust. 3 i art. 8.05 ust. 1,6,9,11 i 12 oraz przepisów rozdziału 9, systemy napędowe i pomocnicze działające na paliwach o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 °C mogą być instalowane na jednostkach, pod warunkiem że spełnione są wymagania dla tych paliw określone w niniejszym rozdziale i załączniku 8.
Systemy napędowe i pomocnicze zgodnie z ust. 2 muszą być skonstruowane i zainstalowane pod nadzorem organu inspekcyjnego.
W celu wykonania zadań wynikających z niniejszego rozdziału, organ inspekcyjny może zatrudnić służbę techniczną zgodnie z art. 30.07.
Przed uruchomieniem napędu lub systemu pomocniczego zgodnie z ust. 2 należy przedłożyć organowi inspekcyjnemu następujące dokumenty:
ocenę ryzyka zgodnie z załącznikiem 8,
opis systemu napędowego lub pomocniczego,
rysunki systemu napędowego lub pomocniczego,
schemat ciśnienia i temperatury w systemie,
instrukcję obsługi zawierającą wszystkie stosowne procedury, przeznaczoną do praktycznego stosowania w systemie,
plan bezpieczeństwa zgodnie z art. 30.03,
kopię świadectwa kontroli określonego w art. 30.02 ust. 4.
Kopie dokumentów wymienionych w ust. 5 powinny znajdować się na pokładzie.
Artykuł 30.02
Testowanie
1. System napędowy i pomocniczy działający na paliwach o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 °C powinien podlegać inspekcji przez organ inspekcyjny:
przed uruchomieniem,
przed ich ponownym uruchomieniem po istotnej modyfikacji lub naprawie; oraz
regularnie co najmniej raz do roku. W procesie tym należy uwzględnić odpowiednie instrukcje producentów.
Inspekcje, o których mowa w pkt 1 lit. a) i c), muszą obejmować co najmniej następujące elementy:
wykonanie sprawdzenia zgodności systemu napędowego i pomocniczego z zatwierdzonymi rysunkami oraz, w przypadku późniejszych inspekcji, sprawdzenie, czy dokonano zmian w systemie napędowym lub pomocniczym,
jeśli to konieczne, badanie funkcjonalne systemu napędowego i pomocniczego dla wszystkich możliwości eksploatacyjnych,
inspekcję wzrokową i kontrolę szczelności wszystkich elementów systemu, w szczególności zaworów, rurociągów, węży, tłoków, pomp i filtrów,
inspekcję wzrokową urządzeń elektrycznych i elektronicznych instalacji,
sprawdzenie systemów sterowania, monitorowania i bezpieczeństwa.
Inspekcje, o których mowa w ust. 1 lit. b), obejmują części wymienione w ust. 2.
Dla każdej inspekcji zgodnie z ust. 1 wydaje się zaświadczenie o inspekcji opatrzone datą przeprowadzenia inspekcji.
Artykuł 30.03
Organizacja bezpieczeństwa
Na pokładzie jednostek wyposażonych w system napędowy lub pomocniczy działający na paliwie, o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 °C, należy zapewnić plan bezpieczeństwa. Plan bezpieczeństwa powinien zawierać Systemy instrukcji bezpieczeństwa zgodne z ust. 2 i planem bezpieczeństwa zgodnie z ust. 3 jednostki.
Systemy instrukcji bezpieczeństwa powinny zawierać co najmniej następujące informacje:
awaryjne wyłączenie systemu,
środki, jakie należy podjąć w przypadku przypadkowego uwolnienia płynnego lub gazowego paliwa, na przykład podczas bunkrowania,
środki podejmowane w przypadku pożaru lub innych zdarzeń na pokładzie,
środki podejmowane w przypadku kolizji,
użycie środków bezpieczeństwa,
podniesienie alarmu,
procedury ewakuacji.
Plan bezpieczeństwa powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
obszary niebezpieczne,
drogi ewakuacji, wyjścia ewakuacyjne i pomieszczenia gazoszczelne,
sprzęt ratowniczy i łodzie towarzyszące,
gaśnice przeciwpożarowe, systemy gaśnicze i instalacje tryskaczowe,
systemy alarmowe,
urządzenia sterujące wyłączników awaryjnych,
klapy przeciwpożarowe,
awaryjne źródła zasilania,
sterowanie systemem wentylacji,
sterowania przewodami paliwowymi,
wyposażenie bezpieczeństwa.
Instrukcja bezpieczeństwa powinna:
być opatrzona odpowiednią pieczęcią, oraz
być umieszczona w widocznym miejscu w jednym lub więcej punktów na pokładzie.
Artykuł 30.04
(bez treści)
Artykuł 30.05
Oznakowanie
Pomieszczenia operacyjne i części składowe układu muszą być odpowiednio oznakowane, tak aby było jasne, jakie paliwa są stosowane.
Artykuł 30.06
Niezależny układ napędowy
W przypadku automatycznego wyłączania układu napędowego lub części układu napędowego jednostka musi być w stanie wytworzyć prędkość sterową na własnym zasilaniu.
Artykuł 30.07
Służby techniczne
Służby techniczne muszą spełniać wymagania normy europejskiej EN ISO 17020 : 2012.
Producenci i dystrybutorzy systemów napędowych lub pomocniczych lub ich części nie mogą być uznawani za służby techniczne.
Wiedza fachowa upoważnionej służby technicznej musi spełniać odpowiednie wymagania określone w załączniku 8.
Monitorowanie i badania zgodnie z art. 30.01 i 30.02 mogą być przeprowadzane przez różne służby techniczne, pod warunkiem że w procesie tym zostanie uwzględniona cała wiedza specjalistyczna opisana w ust. 3.