1. Wnioskodawca musi udowodnić, na podstawie obliczeń opartych na wynikach zastosowania normy dotyczącej stateczności, że stateczność statku jest w stanie nieuszkodzonym jest właściwa. Wszelkie obliczenia należy przeprowadzać bez uwzględniania przegłębienia i tonięcia. Dane dotyczące statku bez ładunku uwzględniane przy obliczaniu stabilności muszą być ustalane na podstawie próby przechyłu.
2. Stateczność statku w stanie nieuszkodzonym należy wykazać przy następujących standardowych warunkach obciążenia:
a) przy rozpoczęciu podróży:
100 % pasażerów, 98 % paliwa i wody słodkiej, 10 % ścieków;
b) podczas podróży:
100 % pasażerów, 50 % paliwa i wody słodkiej, 50 % ścieków;
c) przy zakończeniu podróży:
100 % pasażerów, 10 % paliwa i wody słodkiej, 98 % ścieków;
d) statek pusty:
bez pasażerów, 10 % paliwa i wody pitnej, bez ścieków.
Dla wszystkich standardowych warunków obciążenia należy przyjąć, że zbiorniki balastowe są puste lub pełne, stosownie do ich zwykłego przeznaczenia.
Ponadto wymóg ust. 3 lit. d) musi być spełniony przy następujących warunkach obciążenia:
100 % pasażerów, 50 % paliwa i wody słodkiej, 50 % ścieków, wszelkie zbiorniki innych płynów, w tym balastowe, wypełnione w 50 %.
3. Dowód rachunkowy wystarczającej stateczności statku w stanie nieuszkodzonym przeprowadza się przy następujących założeniach dotyczących stateczności w stanie nieuszkodzonym i przy standardowych warunkach obciążeniowych wymienionych w ust. 2 lit. a)–d):
a) maksymalne ramię prostujące hmax występuje przy kącie przechyłu φmax ≥ (φmom + 3°) i nie moż być mniejsze niż 0,20 m. Niemniej, jeżeli φf < φmax ramię prostujące przy kącie zalewania φf nie moż być mniejsze niż 0,20 m;
b) kąt zalewania φf nie może być mniejszy niż (φmom + 3°)
c) obszar A pod krzywą ramienia prostującego musi osiągać, w żależności od φf oraz φmax następujące wartości:
Przypadek | A | ||
1 | φmax ≤15° lub φf ≤ 15° | 0,05 × rad do mniejszego z kątów φmax lub φf | |
2 | 15° < φmax < 30° | φmax ≤ φf | 0,035 + 0,001 × (30 – φmax) m × rad do kąta φmax |
3 | 15° < φf < 30° | φmax > φf | 0,035 + 0,001 x (30 – φf) m × rad do kąta φf |
4 | φmax ≥ 30° i φf ≥ 30° | 0,035 m × rad do kąta φ = 30° |
gdzie:
hmax maksymalne ramię prostujące;
φ kąt przechyłu;
φf kąt zalewania, czyli kąt przechyłu, przy którym otwory w kadłubie, w nadbudówce lub pokładówce, które nie mogą być zamknięte w sposób zabezpieczający przed warunkami atmosferycznymi, są zanurzone;
φmom maksymalny kąt przechyłu zgodnie z lit. e;
φmax kąt przechyłu, przy którym występuje maksymalne ramię prostujące;
A obszar poniżej krzywej ramienia prostującego;
d) początkowa wysokość metacentryczna, GMO skorygowana o efekt powierzchni swobodnych w zbiornikach płynów, nie może być mniejsza niż 0,15 m;
e) w żadnym z następujących dwóch przypadków kąt przechyłu φmom nie może nigdy przekraczać 12°:
aa) pod działaniem momentu przechylającego wywołanego przez pasażerów i wiatr zgodnie z ust. 4 i 5;
bb) pod działaniem momentu przechylającego wywołanego przez pasażerów i zwrot statku zgodnie z ust. 4 i 6;
f) pod działaniem momentu przechylającego wywołanego przez pasażerów, wiatr i zwrot statku, zgodnie z ust. 4, 5 i 6, pozostała wolna burta nie może być mniejsza niż 0,20 m;
g) w przypadku statków z oknami lub innymi otworami w kadłubie, które nie są wodoszczelne, usytuowanymi poniżej pokładu grodziowego, pod działaniem trzech momentów przechylających, o których mowa w lit. f), pozostały prześwit bezpieczny musi wynosić co najmniej 0,10 m.
4. Moment przechylający wynikający z koncentracji osób przy jednej burcie Mp oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
Mp = g × P × y = g × Σ Pi × yi [kNm]
P = całkowita masa osób na pokładzie w [t], obliczana jest poprzez dodanie maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów i maksymalnej liczby personelu pokładowego i załogi przy standardowych warunkach eksploatacyjnych, przy założeniu średniej masy na osobę wynoszącej 0,075 t;
y = poprzeczna odległość środka masy całkowitej osób