1. Statki przeznaczone do przewozu towarów, wyłączając barki pchane przewożone statkiem, o długości L co najwyżej 40 m, muszą być wyposażone w kotwice dziobowe o masie całkowitej P obliczonej według następującego wzoru:
P = k * B * T [kg]
W powyższym wzorze:
k to współczynnik uwzględniający zarówno zależność między L i B, jak i rodzaj jednostki:
jednak dla barek pchanych przyjmuje się, że k = c;
c to współczynnik empiryczny, zgodnie z następującą tabelą:
Nośność w tonach | Współczynnik empiryczny c |
do 400 | 45 |
od 400 do 650 | 55 |
od 650 do 1000 | 65 |
powyżej 1000 | 70 |
Dla statków o nośności nie większej niż 400 t, które ze względu na swoją konstrukcję i przeznaczenie są używane tylko na krótkich określonych odcinkach, komisja inspekcyjna może dopuścić, aby dla kotwic dziobowych wymagane były dwie trzecie masy całkowitej P.
2. Statki pasażerskie i statki nieprzeznaczone do przewozu towarów, wyłączając pchacze, muszą być wyposażone w kotwice dziobowe o masie całkowitej P obliczonej według następującego wzoru:
P = k * B * T [kg]
W powyższym wzorze:
k to współczynnik, o którym mowa w ust. 1, jednakże przy określaniu współczynnika empirycznego c zamiast nośności przyjmuje się wyporność wody w m, umieszczoną na świadectwie wspólnotowym.
3. Statki, o których mowa w ust. 1, których maksymalna długość nie przekracza 86 m, muszą być wyposażone w kotwice rufowe o masie całkowitej wynoszącej 25 % masy P.
Natomiast statki, których maksymalna długość przekracza 86 m, muszą być wyposażone w kotwice rufowe o masie całkowitej wynoszącej 50 % masy P obliczonej według wzoru w ust. 1 lub ust. 2.
Kotwice rufowe nie są konieczne w przypadku:
4. Statki przeznaczone do przemieszczania zestawów sztywnych o długości nieprzekraczającej 86 m, muszą być wyposażone w kotwice rufowe o masie całkowitej wynoszącej 25 % maksymalnej masy P obliczonej według wzoru w ust. 1 dla zestawów dopuszczonych w świadectwie wspólnotowym (uznawanych za jednostki morskie).
Statki przeznaczone do napędzania zestawów sztywnych w górę rzeki o długości większej niż 86 m muszą być wyposażone w kotwice rufowe o masie całkowitej wynoszącej 50 % maksymalnej masy P obliczonej według wzoru w ust. 1 dla zestawów dopuszczonych w świadectwie wspólnotowym (uznawanych za jednostki morskie).
5. Masy kotwic obliczone zgodnie z ust. 1-4 mogą być obniżone w przypadku specjalnych kotwic.
6. Na masę całkowitą P określoną dla kotwic dziobowych może składać się masa jednej lub dwóch kotwic.
Może być ona obniżona o 15 %, jeśli statek wyposażony jest w tylko jedną kotwicę dziobową, a kluza kotwiczna umieszczona jest w środkowej wzdłużnej płaszczyźnie statku.
W przypadku pchaczy lub statków o długości powyżej 86 m na masę całkowitą P określoną dla kotwic rufowych może składać się masa jednej lub dwóch kotwic.
Masa najlżejszej kotwicy nie może wynosić mniej niż 45 % masy całkowitej.
7. Niedozwolone są kotwice z żeliwa.
8. Na kotwicach musi być oznaczona ich masa w sposób trwały oraz za pomocą wypukłych znaków.
9. W przypadku kotwic o masie powyżej 50 kg muszą być zamontowane wciągarki kotwiczne.
10. Łańcuchy każdej kotwicy dziobowej muszą mieć następującą minimalną długość:
Łańcuchy każdej kotwicy rufowej muszą mieć długość co najmniej 40 m.
Statki, które kotwiczą z prądem rzeki, muszą posiadać łańcuchy kotwicy rufowej o długości co najmniej 60 m każdy.
11. Minimalną siłę rozrywającą R łańcucha kotwicznego oblicza się według następujących wzorów:
a) w przypadku kotwic o masie do 500 kg:
R = 0,35 * P’ [kN];
b) w przypadku kotwic o masie od 500 kg do 2.000 kg:
c) w przypadku kotwic o masie powyżej 2.000 kg:
R = 0,25 * P’ [kN];
W powyższych wzorach:
P’ to masa teoretyczna pojedynczej kotwicy określona zgodnie z ust. 1-4 i 6.
Siłę rozrywającą łańcuchów kotwicznych określa się zgodnie z normami obowiązującymi w danym Państwie Członkowskim.
Jeżeli masy kotwic są większe, niż to wynika z ust. 1-6, minimalną siłę rozrywającą łańcucha kotwicznego określa się z uwzględnieniem podanej większej masy.
12. Jeżeli na pokładzie znajdują się cięższe kotwice wraz z odpowiednimi mocniejszymi łańcuchami kotwicznymi, do świadectwa wspólnotowego wprowadza się informacje o zadanej masie i minimalnej sile rozrywającej, zgodnie z ust. 1-6 i 11.
13. Łączniki (krętliki) pomiędzy kotwicą a łańcuchem muszą wytrzymać siłę naciągu o 20 % większą od siły rozrywającej odpowiadającego łańcucha.
14. Dopuszczalne jest stosowanie lin stalowych zamiast łańcuchów kotwicznych.
Naprężenie niszczące musi być takie samo jak łańcuchów, ale ich długość musi być o 20 % większa.
1. Zgodnie ze stosowanymi przepisami organu nawigacyjnego obowiązującymi w państwach członkowskich, na pokładzie statku muszą znajdować się co najmniej następujące przedmioty wyposażenia:
Ponadto na pokładzie muszą znajdować się następujące zbiorniki:
2. Ponadto wyposażenie musi obejmować co najmniej:
a) liny cumownicze:
Statki muszą być wyposażone w trzy stalowe liny cumownicze. Minimalna ich długość wynosi:
W przypadku statków o długości L mniejszej niż 20 m nie jest konieczna najkrótsza lina.
Powyższe liny stalowe muszą być przystosowane do siły rozrywającej R obliczanej według następujących wzorów:
dla L x B x T do 1000 m3:
dla L xB xT powyżej 1000 m3:
Na pokładzie musi znajdować się certyfikat zgodności z normą europejską EN 10204:1991 wzór świadectwa 3.1 dla odpowiednich lin.
Powyższe liny stalowe można zastąpić linami o takiej samej długości i minimalnej sile rozrywającej.
Certyfikat musi zawierać informację o minimalnej sile rozrywającej tych lin;
b) liny holownicze:
Na holownikach muszą znajdować się liny w liczbie odpowiedniej do wykonywanych operacji.
Główna lina musi mieć długość co najmniej 100 m, a jej siła rozrywająca w kN musi odpowiadać co najmniej jednej trzeciej mocy całkowitej w kW urządzenia (urządzeń) napędowego(-ych).
Statki motorowe przeznaczone do holowania i pchacze muszą posiadać co najmniej jedną stalową linę holowniczą o długości 100 m, której siła rozrywająca w kN musi odpowiadać co najmniej jednej czwartej mocy całkowitej w kW urządzenia (urządzeń) napędowego(-ych);
c) rzutkę;
d) schodnię o szerokości co najmniej 0,40 m i długości co najmniej 4 m, której krawędzie są zaznaczone jasnymi pasami; schodnia ta musi mieć barierkę.
W przypadku mniejszych jednostek komisja inspekcyjna może dopuścić krótsze schodnie;
e) bosak;
f) odpowiedni zestaw pierwszej pomocy z zawartością zgodną z normą Państwa Członkowskiego.
Zestaw pierwszej pomocy należy przechowywać w pomieszczeniu dla załogi lub w sterówce, tak aby w razie potrzeby był łatwo i bezpiecznie dostępny.
Jeśli zestaw pierwszej pomocy jest przykryty, osłona musi być oznaczona symbolem zestawu pierwszej pomocy o długości boku co najmniej 10 cm, zgodnie z rys. 8 załącznik I;
g) lornetkę, 7 x 50 lub o większej średnicy obiektywu;
h) planszę na temat ratowania i reanimacji tonącego;
i) reflektor obsługiwany ze stanowiska sterowniczego.
3. Na statkach o wysokości burty większej niż 1,50 m powyżej poziomu wody dla statku pustego muszą znajdować się schody lub drabina zaburtowa.
Wbudowane systemy gaśnicze do ochrony przedmiotów są zabronione.
1. Na pokładzie jednostki muszą znajdować się co najmniej trzy koła ratunkowe:
Koła muszą znajdować się w odpowiednich miejscach na pokładzie, być gotowe do użycia oraz nie mogą być trwale zamocowane. Co najmniej jedno koło ratunkowe musi znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie sterówki i musi być wyposażone w samozapalające się, zasilane baterią źródło światła, niegasnące pod wodą.
2. Każda osoba przebywająca regularnie na pokładzie musi posiadać własną, łatwo dostępną nadmuchiwaną kamizelkę ratunkową. Kamizelki te muszą być zgodne z:
Dla dzieci dopuszczalne są także zwyczajne kamizelki ratunkowe, odpowiadające tym normom.
3. Kamizelki ratunkowe muszą być kontrolowane zgodnie ze wskazówkami producenta.