W Unii Europejskiej a tym samym w Polsce funkcjonuje system harmonizacji prawa technicznego, który pozwala na swobodny obrót towarów spełniających zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa produktów dla ludzi i środowiska.
System ten nazywany jest „nowym podejściem” („new approach”) a podstawowym jego elementem są dyrektywy wydane przez Komisję Europejską.
Dyrektywy „nowego podejścia” to regulacje prawne obowiązkowe do wdrożenia przez wszystkich członków UE, opracowane w celu stworzenia jednolitego systemu przepisów pozwalających na zlikwidowanie barier technicznych.
W Polsce najważniejszym aktem prawnym, który transponuje dyrektywy nowego podejścia do prawa krajowego, jest ustawa o systemie oceny zgodności.
Natomiast zasadnicze wymagania i oceny zgodności z poszczególnych dyrektyw są zawarte w rozporządzeniach wydawanych na podstawie ustawy o systemie oceny zgodności i innych ustaw (m. in. o wyrobach budowlanych, o transporcie kolejowym).
Przepisów ustawy o ocenie zgodności nie stosuje się do wyrobów medycznych.
Część dyrektyw „nowego podejścia” uwzględnia takie zasady „globalnego podejścia” do oceny zgodności.
Globalne podejście określa główne elementy badań i certyfikacji, zasady wyznaczania jednostek uczestniczących w ocenie wyrobów, a także ujednolica zasady umieszczania i oznakowania CE.
Dyrektywy nowego podejęcia dotyczą wyrobów, które mają być po raz pierwszy wprowadzone do obrotu i oddane do użytku.
Ograniczają się wyłącznie do wymagań zasadniczych, sformułowanych tak, aby zapewniały wysoki poziom ochrony.Producent ma obowiązek spełnić wymagania zasadnicze, sam deklaruje zgodność produktu z wymaganiami i odpowiada za prawidłowość tej deklaracji.
Spełnienie przez producenta wymagań zasadniczych daje mu możliwość wprowadzenia produktu na rynek europejski. Sposób spełnienia wymagań zasadniczych pozostawiono do swobodnej decyzji producenta.
Producent ma wybór, może produkować wyrób i sprawdzać jego zgodność bezpośrednio z dyrektywą lub może produkować wyrób zgodnie z normą zharmonizowaną, która zapewnia domniemanie zgodności z dyrektywą. Wyjątkiem od tej ogólnej zasady jest dyrektywa dotycząca wyrobów budowlanych, gdzie wykazanie zgodności z wymaganiami zasadniczymi dyrektywy wymusza stosowanie wymagań zarówno dyrektywy jak i wymagań szczegółowych zawartych w normach zharmonizowanych lub aprobatach technicznych.
Normy zharmonizowane to tylko te Europejskie Normy, opracowane przez Europejskie Organizacje Normalizacyjne, które uwzględniają zasadnicze wymagania poszczególnych dyrektyw i które powstały w odpowiedzi na mandat wydany przez Komisję Europejską po konsultacjach z państwami członkowskimi.
Lista Europejskich Norm zharmonizowanych jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Normy są ogłaszane wyłącznie w celach informacyjnych, nie są elementem prawa europejskiego.
Stosowanie norm zharmonizowanych jest dobrowolne, ale jak najbardziej zalecane ze względu na to, że jest to najłatwiejszy, najpewniejszy i najtańszy sposób wykazania zgodności wyrobu z wymaganiami dyrektyw.
Normy to dokumenty obdarzone dużym zaufaniem publicznym i jako takie mogą być powoływane w przepisach prawnych, jako dobry sposób rozwiązywania zagadnień technicznych i spraw spornych.
Wysokie zaufanie wynika nie tylko z odpowiednich kwalifikacji osób opracowujących te normy, lecz także z faktu, że oparte są na przejrzystości, dobrowolności, bezstronności, efektywności, wiarygodności, spójności i uzgadnianiu na poziomie krajowym i europejskim.
Znajomość wiedzy zawartej w normach zharmonizowanych jest zalecana nawet w przypadku rezygnacji producenta z ich stosowania.
Warszawa, dnia 12 sierpnia 2016 r.
Poz. 786
Polska Norma jest normą krajową, przyjętą w drodze konsensu i zatwierdzoną przez krajową jednostkę normalizacyjną; powszechnie dostępną, stosowaną dobrowolnie, oznaczoną – na zasadzie wyłączności – symbolem PN.
Może być także wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynarodowej.
Wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału.
Za tworzenie i treść Polskich Norm są odpowiedzialne Komitety Techniczne działające przy PKN – ciała złożone z przedstawicieli podmiotów gospodarczych, administracji rządowej, instytucji, stowarzyszeń, jednostek badawczych, organizacji zawodowych i konsumenckich, zainteresowanych udziałem w normalizacji.
Działalność KT wynika z podstawowej zasady normalizacji dobrowolnej – normy tworzą zainteresowani na własne potrzeby i z własnych środków.
PKN nie ma wpływu na treść norm, nadzoruje jedynie zgodność procesów opracowywania norm z przepisami wewnętrznymi PKN.
Zatwierdzenie projektu przez PKN jest formalnym stwierdzeniem tej zgodności i nadaniem projektowi statusu normy krajowej.
Polski Komitet Normalizacyjny jest jedynym właścicielem praw autorskich do Polskich Norm.
Zgodnie z ustawą o normalizacji i zasadami obowiązującymi w normalizacji europejskiej i międzynarodowej, komitety techniczne mogą opracowywać także inne dokumenty, o niższym statusie niż norma, takie jak specyfikacje techniczne, raporty techniczne, przewodniki, itp., a także wprowadzać do krajowego systemu takie dokumenty opracowane w ramach europejskich i międzynarodowych organizacji normalizacyjnych.
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Schodnie o długości do 8 m - Wymagania, typy |
---|---|
Abstrakt |
Określono typy, wymiary główne i badania, jakie przeprowadza się w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Barierki pokładowe - Wymagania, typy |
---|---|
Abstrakt |
Podano podział barierek w zależności od: rejonu zastosowania - roboczy i pasażerski, konstrukcji - stała, składana lub demontowalna, z profilem przeciwślizgowym lub zrębnicą. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Schody o kącie nachylenia od 45 stopni do 60 stopni - Wymagania, typy |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące schodów o kątach nachylenia od 45 stopni do 60 stopni stosowanych w strefach roboczych na statkach. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej -- Zestawy pchane -- Zamocowanie masztów sygnalizacyjnych demontowalnych |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję, wymiary, wykonanie, rozmieszczenie i sposób mocowania masztu. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wysięgniki odchylne |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania techniczne oraz badania w celu zapewnienia bezpieczeństwa w czasie użytkowania wysięgników odchylnych na statkach śródlądowych. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej -- Złącza do wydawania cieczy zaolejonych |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania techniczne oraz badania złączy służących do wydawania cieczy zaolejonych ze statków żeglugi śródlądowej. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Złącza do wydawania wody odpadowej |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania techniczne oraz badania złączy służących do usuwania wody odpadowej ze statków żeglugi śródlądowej. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Drabinki zaburtowe |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania wytrzymałościowe oraz warunki badań zapewniające bezpieczeństwo pracy. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Sterówki - Wymagania dotyczące ergonomiczności i bezpieczeństwa(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania ergonomiczności i bezpieczeństwa dotyczące sterówek statków żeglugi śródlądowej. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Łodzie robocze, łodzie towarzyszące i łodzie ratunkowe |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa, materiału, wyposażenia, badań, oznaczenia i znakowania. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Kosze na liny |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymiary główne, konstrukcję i wymagania dotyczące koszy do lin. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Złącza do uzupełniania oleju napędowego |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania techniczne oraz badania złączy do uzupełniania oleju napędowego na statkach śródlądowych. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Schody o kącie nachylenia od 30 stopni do < 45 stopni - Wymagania, typy |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymiary główne, wymagania bezpieczeństwa, konstrukcyjne i wytrzymałościowe. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa przejść i miejsc pracy |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa przejść i miejsc pracy na statkach śródlądowych w rejonach wykonywania czynności roboczych. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Terminologia |
---|---|
Abstrakt |
Podano 379 terminów, w tym dotyczących infrastruktury (77), statków żeglugi śródlądowej (228), procedur (74). |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Systemy kotwiczenia, sczepiania, holowania, dociągania i cumowania |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpiecznego rozmieszczenia, dostępności i znakowania systemów kotwiczenia, sczepiania, holowania, manewrowania i cumowania |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Stałe urządzenia do wchodzenia na wysokości nie przekraczające 5 m |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania i konstrukcji stałych urządzeń stalowych do wchodzenia pionowo na wysokości |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wciągarki do obsługi statku - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa dla wciągarek do obsługi statku. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Trapy dla statków pasażerskich - Wymagania, próby |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania bezpieczeństwa, konstrukcje oraz badania. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie miejsc postoju i przeładunku |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania ogólne, wymagania dotyczące miejsc postoju przy ekstremalnych poziomach wody, wzniesień przy burcie w miejscach postoju, systemów cumowniczych, odbojnic, schodów i drabin nabrzeża, łączników rurociągów brzegowych dla statków śródlądowych, oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa i znakowania |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Łańcuchy o ogniwach z okrągłego pręta stalowego |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymiary, właściwości mechaniczne, dane dotyczące oznaczenia, znakowanie i warunki badań |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Porty żeglugi śródlądowej |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania ogólne oraz wymagania dotyczące długości nabrzeży i ich struktury, miejsc postoju i rejonów przeładunku, punktów połączeń, rejonów zapasowych, rejonów manewrowania, systemów cumowania, urządzeń statku śródlądowego, systemu bezpieczeństwa i wyposażenia, telefonu nagłej potrzeby, wyposażenia ratunkowego, tablic informacyjnych. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Przystanie pływające - Wymagania, badania |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania bezpieczeństwa dotyczące pływających pomostów przeładunkowych oraz ich wyposażenia. Podano opis badań |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Osprzęt |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję, wymiary i badania części składowych takich jak ogniwa łączące, ogniwa końcowe, krętliki łańcuchowe, szakle końcowe, szakle krętlikowe i łącznik Kentera |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Łączniki dla wyposażenia i przyrządów na zbiornikach ładunkowych - Wymiary |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymiary montażowe, materiały, sposób oznaczania i znakowania |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej i statki morskie -- Światła nawigacyjne |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania i metody badań. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Koło łańcuchowe |
---|---|
Abstrakt |
Określono materiał, wymiary, wymagania techniczne i badania. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Pachoły płaskie |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymiary, materiał, konstrukcję, oznaczenie i znakowanie |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Wyposażenie kotwiczne(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa, materiał, certyfikat wytwórcy. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie do prowadzenia liny - Część 1: Wymagania ogólne(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono ogólne wymagania dla wyposażenia do prowadzenia lin za pośrednictwem głowic obrotowych, przewłok rolkowych, kluz, używanych na przykład do cumowania i sczepiania na statkach żeglugi śródlądowej |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie do prowadzenia liny - Część 2: Prowadnica rolkowa(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa, materiał, metody badania, certyfikat wytwórcy. |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie do prowadzenia liny - Część 4: Kluzy(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dla kluz używanych na statkach śródlądowych do prowadzenia lin np. od pokładu do nabrzeża |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Połączenie elektryczne z lądem, prąd trójfazowy 400 V, do 63 A, 50 Hz - Część 1: Wymagania ogólne(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania ogólne dotyczące przesyłania trójfazowej mocy elektrycznej ląd-statek |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej -- Połączenie elektryczne z lądem, prąd trójfazowy 400 V, do 63 A, 50 Hz - Część 2: Przyłącze lądowe, wymagania dotyczące bezpieczeństwa(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa połączenia na lądzie z elektrycznym przyłączem lądowym |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Połączenie elektryczne z lądem, prąd trójfazowy 400 V, do 63 A, 50 Hz - Część 3: Przyłącze na statku, wymagania dotyczące bezpieczeństwa(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa połączenia przewodów na statku z elektrycznym przyłączem lądowym |
Tytuł |
Akustyka - Pomiar dźwięku rozprzestrzeniającego się w powietrzu, emitowanego przez statki na wodach śródlądowych i w portach |
---|---|
Abstrakt |
Określono warunki otrzymania powtarzalnych i porównywalnych pomiarów dźwięku rozprzestrzeniającego się w powietrzu wytwarzanego przez statki wszystkich typów na wodach śródlądowych, portach i przystaniach, z wyjątkiem rekreacyjnych statków motorowych. |
Tytuł |
Statki i technika morska - Okrętowe układy napędowe - Część 1: Terminologia dotycząca geometrii śrub napędowych |
---|---|
Abstrakt |
Podano definicje 56 terminów dotyczących urządzeń napędu śrubowego służących jako napęd główny dla statków i innych jednostek pływających z własnym napędem |
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej - Ręczne urządzenia sczepiające dla pchaczy - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i wymiary główne |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymiary i wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Podano zasady badań i oznaczania |
Tytuł |
Małe statki -- Instalacje skroplonego gazu węglowodorowego (LPG) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania i warunki zainstalowania systemów zasilających oraz urządzeń do spalania skroplonego gazu ropopochodnego LPG - z wyjątkiem systemów do silników napędowych spalających LPG lub prądnic napędzanych przy użyciu LPG, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Okrętowe tratwy i pływaki ratunkowe -- Znaki, napisy i barwy |
---|
Tytuł |
Statki żeglugi śródlądowej -- Pływaki ratunkowe -- Wymagania i badania |
---|---|
Abstrakt |
Podano główne parametry pływaków w zależności od liczby osób (4; 6; 10; 14; 20 osób). Ustalono wymagania dotyczące konstrukcji, pływalności, wytrzymałości, stateczności, materiałów, masy, wyposażenia oraz malowania pływaków. Podano rodzaje, opis i ocenę wyników badań |
Tytuł |
Pasy ratunkowe dla żeglugi morskiej -- Wymagania i badania |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania i badania dla pasów ratunkowych z tworzyw sztucznych z wyjątkiem pasów pneumatycznych, wchodzących w skład wyposażenia ratunkowego statków morskich. W podziale podano dwa typy dla dzieci i dla dorosłych oraz trzy wielkości tylko dla dzieci. Norma obejmuje wymagania ujęte w dokumentach Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO dotyczących bezpieczeństwa życia na morzu i stanowi kompilację wymagań SOLAS 74, RES. A. 603, Res. A. 658 i Res. A. 689 dla pasów ratunkowych wg przedmiotu normy |
Tytuł |
Małe statki -- Urządzenia elektryczne -- Ochrona przed zapaleniem otaczających gazów palnych |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania i badania dotyczące urządzeń elektrycznych stosowanych na małych statkach, które to urządzenia mogą być używane w atmosferze gazów palnych bez ryzyka ich zapalenia. |
Tytuł |
Małe statki -- Urządzenia elektryczne -- Ochrona przed zapaleniem otaczających gazów palnych |
---|---|
Abstrakt |
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania i metody badań dotyczące systemów zdalnego sterowania z linią przeciwsobną i ich głównych części składowych, stosowanych na małych statkach, wyposażonych w jeden lub dwa silniki przyczepne o mocy 15 kW oraz wszelkie silniki stacjonarne, napędy typu Z i napędy strugowodne |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania |
---|---|
Abstrakt |
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania i metody badań dotyczące systemów sterowania zdalnego z linią przeciwsobną i ich głównych części składowych, stosowanych na małych statkach, wyposażonych w jeden silnik przyczepny o mocy od 15 kW do 40 kW |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW |
---|---|
Abstrakt |
Wprowadzono Załącznik ZB (informacyjny) dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą UE 94/25/EEC |
Tytuł |
Instalacje elektryczne na statkach -- Część 507: Statki rekreacyjne |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania do projektowania, konstrukcji i instalowania elektrycznych systemów na statkach rekreacyjnych śródlądowych i morskich |
Tytuł |
Małe statki z silnikami stacjonarnymi -- Końcówki wału śrubowego i piasty śrub o zbieżności 1:10 |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymiary decydujące o zamienności piast śrub napędowych i końcówek wałów śrubowych w zakresie średnic wału od 20 mm do 160 mm, o zbieżności 1:10, przeznaczonych do instalowania na małych statkach z silnikiem stacjonarnym |
Tytuł |
Łodzie pneumatyczne -- Część 1: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy do 4,5 kW |
---|---|
Abstrakt |
Określono minimalne charakterystyki bezpieczeństwa wymagane podczas projektowania, doboru materiałów, produkcji i badań łodzi pneumatycznych (łącznie z łodziami pneumatycznymi ze sztywnym dnem) o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, o minimalnym wyporze 1800 N, z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy do 4,5 kW. |
Tytuł |
Łodzie pneumatyczne -- Część 2: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy od 4,5 kW do 15 kW |
---|---|
Abstrakt |
Określono minimalne charakterystyki bezpieczeństwa wymagane podczas projektowania, doboru materiałów, produkcji i badań łodzi pneumatycznych (łącznie z łodziami pneumatycznymi ze sztywnym dnem) o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, o minimalnym wyporze 1800 N, z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy od 4,5 kW do 15 kW włącznie. Podano definicje 10 terminów |
Tytuł |
Łodzie pneumatyczne -- Część 3: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy 15 kW i większej |
---|---|
Abstrakt |
Określono minimalne charakterystyki bezpieczeństwa wymagane podczas projektowania, doboru materiałów, produkcji i badań łodzi pneumatycznych (łącznie z łodziami ze sztywnym dnem) o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, o minimalnym wyporze 1800 N, z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy 15 kW i większej. |
Tytuł |
Małe statki -- Węże paliwowe odporne na ogień |
---|---|
Abstrakt |
Podano ogólne wymagania i badania fizyczne dotyczące odpornych na ogień węży do doprowadzania benzyny i oleju napędowego przy niskim ciśnieniu, zaprojektowanych na ciśnienie robocze nie przekraczające 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy nominalnej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o większej średnicy. |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy retencji ścieków z toalet |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania, budowy i instalowania systemów tymczasowej retencji ścieków z toalet przewidzianych do późniejszego odbioru z małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Węże paliwowe nieodporne na ogień |
---|---|
Abstrakt |
Podano ogólne wymagania i badania fizyczne dotyczące nieodpornych na ogień węży do doprowadzania benzyny i oleju napędowego przy niskim ciśnieniu, zaprojektowanych na ciśnienie robocze nie przekraczające 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy nominalnej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o większej średnicy. |
Tytuł |
Małe statki -- Morskie napędowe tłokowe silniki spalinowe -- Pomiary i deklaracje mocy |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dodatkowe w stosunku do wymagań podanych w ISO 3046-1, dotyczące określania mocy - w pojedynczym punkcie lub jako wykres mocy - morskich silników napędowych lub zespołów napędowych statków rekreacyjnych i innych małych statków, o długości kadłuba do 24 m, w których są stosowane próbne urządzenia napędowe. |
Tytuł |
Małe statki -- Dane podstawowe |
---|---|
Abstrakt |
Ustalono jednolite definicje terminów dotyczących wymiarów głównych i danych podstawowych oraz specyfikacje dotyczące masy i nośności małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Urządzenia sterowe -- Systemy sterociągów |
---|---|
Abstrakt |
Określono minimalny poziom wymagań konstrukcyjnych, obsługi oraz instalowania systemu lin stalowych i kół w urządzeniach sterowania na żaglowcach o długości kadłuba do 24 m, z silnikiem pomocniczym lub bez silnika |
Tytuł |
Małe statki -- Elektryczne pompy zęzowe zasilane prądem stałym |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące pomp z napędem elektrycznym, przeznaczonych do usuwania wody zęzowej z małych statków. Postanowienia normy dotyczą pomp z napędem elektrycznym na prąd stały o napięciu mniejszym niż 50 V |
Tytuł |
Małe statki -- Zawory burtowe i przejścia burtowe -- Metalowe |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dotyczące metalowych przejść przez poszycie kadłuba, zaworów burtowych i podłączeń węży, które tworzą instalacje doprowadzania i odprowadzania wody, oraz innych otworów wylotowych, stosowanych na małych statkach o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Zawory burtowe i przejścia burtowe -- Część 2: Niemetalowe |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dotyczące wykonania i instalacji niemetalowych przejść burtowych i/lub układów składających się z przejść burtowych, zaworów burtowych, przyłączy węży i/lub korków spustowych i elementów związanych, używanych na małych statkach o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Ochrona przeciwpożarowa -- Część 1: Jednostki pływające o długości kadłuba do 15 m włącznie |
---|---|
Abstrakt |
Ustalono sposób postępowania w celu zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, określono rodzaj wyposażenia przenośnego do gaszenia ognia oraz wymagania dotyczące usytuowania urządzeń stałych do gaszenia ognia, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 15 m włącznie. |
Tytuł |
Małe statki -- Ochrona przeciwpożarowa -- Część 2: Jednostki pływające o długości kadłuba powyżej 15 m |
---|---|
Abstrakt |
Ustalono sposób postępowania w celu zapewnienia skutecznego stopnia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, określono rodzaj wyposażenia przenośnego do gaszenia ognia oraz wymagania dotyczące usytuowania urządzeń stałych do gaszenia ognia, stosowanych na małych jednostkach pływających wszystkich typów o długości kadłuba powyżej 15 m do 24 m włącznie. Podano definicje 16 terminów |
Tytuł |
Małe statki -- Wentylatory elektryczne |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania i opisano metody badań, dotyczące pomiarów przepływu powietrza w wentylatorach przeznaczonych do stosowania w przedziałach maszynowych kuchniach i innych pomieszczeniach, na małych statkach, w których pożądana jest wentylacja mechaniczna. |
Tytuł |
Małe statki -- Wentylatory elektryczne |
---|---|
Abstrakt |
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC |
Tytuł |
Małe statki -- Identyfikacja jednostki pływającej -- System kodowania |
---|---|
Abstrakt |
Podano system kodowania, pozwalający zidentyfikować każdy kadłub małego statku, a obejmujący: kod identyfikacyjny kraju, kod identyfikacyjny wytwórcy, numer seryjny, miesiąc i rok produkcji, rok modelu. |
Tytuł |
Małe statki -- Zainstalowane na stałe instalacje paliwowe i stałe zbiorniki paliwa(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania, materiałów, konstruowania, instalowania i przeprowadzania badań zainstalowanych na stałe instalacji paliwowych oraz stałych zbiorników paliwa dla silników spalinowych stacjonarnych i przyczepnych małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m. Podano definicje 12 terminów |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy elektryczne -- Instalacje prądu stałego bardzo niskiego napięcia |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania, budowy i instalacji systemów elektrycznych prądu stałego, pracujących przy potencjałach nominalnych 50 V lub niższych na małych jednostkach pływających do 24 m długości. W załącznikach podano wymagania dotyczące przewodów i określono rodzaje informacji instrukcji, które powinny być włączone do instrukcji obsługi |
Tytuł |
Małe statki -- Instalacje skroplonego gazu węglowodorowego (LPG) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania i warunki zainstalowania systemów zasilających oraz urządzeń do spalania skroplonego gazu ropochodnego LPG - z wyjątkiem systemów do silników napędowych spalających LPG lub prądnic napędzanych przy użyciu LPG, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Instrukcja dla właściciela |
---|---|
Abstrakt |
Podano zasady przygotowywania instrukcji dla właściciela, dotyczących małych statków o długości kadłuba do 24 m. Dostarczono informacje ułatwiające przygotowanie instrukcji, przyczyniające się do przekazania wiedzy o jednostce właścicielowi lub użytkownikowi |
Tytuł |
Małe statki -- Hydrauliczne systemy sterowania |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania, metody badania, rodzaje instrukcji dla armatora i dla instalującego oraz oznaczanie hydraulicznych systemów sterowania i ich części składowych od koła sterowego do punktu połączenia z układami sterowymi stosowanymi na małych statkach o długości kadłuba do 24 m z silnikiem przyczepnym, stacjonarnym lub napędem typu Z. |
Tytuł |
Małe statki -- Hydrauliczne systemy sterowania |
---|---|
Abstrakt |
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC |
Tytuł |
Małe statki -- System do szybkiego zwalniania w uprzęży trapezowej |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania i metody badań dla urządzeń do szybkiego zwalniania będących częścią składową systemu trapezowego używanego na małych jednostkach żaglowych podczas ich przebywania na wodzie. Urządzenie do szybkiego zwalniania ma na celu szybkie uwolnienie użytkownika z uwięzi i zminimalizowanie ryzyka utonięcia w przypadku braku możliwości uwolnienia się z systemu trapezowego na jednostce żaglowej w inny sposób |
Tytuł |
Małe statki -- Wentylacja przedziałów silnika benzynowego i/lub zbiornika benzyny |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dotyczące wentylacji przedziałów silnika benzynowego i zbiornika benzyny na małych statkach o długości kadłuba do 24 m z silnikami benzynowymi do napędu, wytwarzania elektryczności lub mocy mechanicznej, w celu zapobiegania gromadzenia się wybuchowych gazów w tych przedziałach |
Tytuł |
Małe statki -- Symbole graficzne |
---|---|
Abstrakt |
Określono symbole graficzne operatora kontroli, mierników, urządzeń ostrzegawczych, instrukcji i ostrzeżenia przed ryzykowaniem na małych statkach o długości powyżej 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Zabezpieczenie przed uruchomieniem silnika z włączoną przekładnią |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dotyczące zapobiegania uruchomieniu silnika przyczepnego z włączoną przekładnią, zainstalowanego na małym statku o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Zabezpieczenie przed uruchomieniem silnika z włączoną przekładnią |
---|---|
Abstrakt |
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC |
Tytuł |
Małe statki z napędem silnikowym -- Pole widzenia ze stanowiska sterowania |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące pola widzenia i zakresu widoczności ze stanowiska sterowania w kierunku na dziób i rufę na małych statkach z silnikiem spalinowym o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki o długości kadłuba mniejszej niż 8 m -- Określanie maksymalnej znamionowej mocy napędu |
---|---|
Abstrakt |
Ustalono wymagania dotyczące określania maksymalnej mocy znamionowej dla silników napędzających małe statki o długości kadłuba mniejszej niż 8 m |
Tytuł |
Małe statki -- Kokpity wodoszczelne i szybkoodpływowe |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące konstrukcji kokpitów oraz wnęk wodoszczelnych i szybkoodpływowych na małych statkach o długości kadłuba do 24 m. |
Tytuł |
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 2: Materiały: Materiały rdzeniowe dla konstrukcji przekładkowych, materiały wypełniające |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dla materiałów rdzeniowych przeznaczonych do elementów konstrukcyjnych oraz dla materiałów wewnętrznych konstrukcji wielowarstwowej. |
Tytuł |
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 3: Materiały: Stal, stopy aluminium, drewno, inne materiały |
---|---|
Abstrakt |
Podano wymagania dla materiałów przeznaczonych do budowy kadłuba, nadbudówki i wystających elementów części podwodnej kadłuba. |
Tytuł |
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 4: Warsztat i produkcja |
---|---|
Abstrakt |
Podano warunki dotyczące warunków warsztatowych, magazynowania materiałów, postępowania z materiałami oraz wymagania dotyczące produkcji jednostek. Zastosowano do małych statków o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 5: Obciążenia projektowe dla jednokadłubowców, naprężenia projektowe, wymiarowanie elementów konstrukcyjnych |
---|---|
Abstrakt |
Określono ograniczenia wynikające z obciążeń konstrukcyjnych, ciśnień, naprężeń, ograniczonych wymiarami elementów konstrukcyjnych kadłuba określonych przepisami, wytrzymałością wewnętrznych zespołów konstrukcji małych statków jednokadłubowych ze wzmocnionych tworzyw sztucznych, stopów aluminium lub stali, drewna lub innego odpowiedniego materiału do budowy łodzi o długości kadłuba nie przekraczjącego 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 6: Układ konstrukcji i szczegóły |
---|---|
Abstrakt |
Określono ograniczenia wynikające z obciążeń konstrukcyjnych, ciśnień, naprężeń, ograniczonych wymiarami elementów konstrukcyjnych kadłuba określonych przepisami, wytrzymałością wewnętrznych zespołów konstrukcji małych statków jednokadłubowych ze wzmocnionych tworzyw sztucznych, stopów aluminium lub stali, drewna lub innego odpowiedniego materiału do budowy łodzi o długości kadłuba nie przekraczjącego 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 8: Urządzenia sterowe(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące obciążeń i wymiarowania urządzeń sterowych, w tym trzonów sterowych i łożysk, mających zastosowanie głównie do jednostek rekreacyjnych jedno- i wielokadłubowych, o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Okna, iluminatory, luki, świetliki i drzwi -- Wymagania dotyczące wytrzymałości i wodoszczelności |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania techniczne dotyczące okien iluminatorów, luków, świetlików i drzwi na małych statkach o długości kadłuba nie przekraczającej 24 m, z uwzględnieniem typu jednostki, jej kategorii projektowej oraz usytuowania zamknięcia. |
Tytuł |
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 1: Jednostki nieżaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m |
---|---|
Abstrakt |
Określono metody oszacowania stateczności i pływalności jednostek nieuszkodzonych (tzn. bez awarii). |
Tytuł |
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 1: Jednostki nieżaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Usunięto w Rozdziale 6.1.1.1, z pierwszego wiersza, słowo "i 6.1.3". Usunięto Załącznik 6.1.3. Zmieniono Rozdzial 6.2. Zmieniono Zalącznik B. Zmieniono Zalącznik C. |
Tytuł |
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 2: Jednostki żaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m |
---|---|
Abstrakt |
Określono metody do oceniania stateczności i pływalności jednostek nieuszkodzonych (tzn. bez awarii). Zamieszczono charakterystyki pływalnościowe jednostek podatnych na zatopienie. |
Tytuł |
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 3: Łodzie o długości kadłuba mniejszej niż 6 m |
---|---|
Abstrakt |
Podano metody określania stateczności i pływalności łodzi nieuszkodzonych. |
Tytuł |
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 3: Łodzie o długości kadłuba mniejszej niż 6 m(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Zmieniono Rozdział 6.3. W Załączniku G zmieniono roboczy arkusz obliczeniowy nr 6 i 12 |
Tytuł |
Małe statki -- Pokładowe szelki bezpieczeństwa i lina bezpieczeństwa - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i metody badań(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące wykonania, wymiarów, oznaczenia i metody badań pokładowych szelek bezpieczeństwa i lin bezpieczeństwa |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy elektryczne -- Instalacje prądu przemiennego |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania, budowy i instalacji niskonapięciowych systemów elektrycznych prądu przemiennego, pracujących przy napięciach znamionowych jednofazowych 250 V lub niższych na małych jednostkach pływających do 24 m długości. |
Tytuł |
Małe statki -- Skutery wodne -- Wymagania dotyczące konstrukcji i instalacji |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dla skuterów wodnych dotyczące konstrukcji i instalacji tabliczki producenta, systemu instalacji benzynowej, systemu elektrycznego, systemu sterowania, wentylacji, konstrukcji kadłuba i pływalnośći, wymagania dotyczące stateczności, wolnej burty i instrukcję dla właściciela. |
Tytuł |
Małe statki -- Urządzenia sterowe -- Systemy łączników zębatych |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące konstrukcji, działania i instalowania systemów sterowania z łącznikami zębatymi oraz badań odbiorczych instalacji różnych typów sterowania, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Rozprzestrzenianie się w powietrzu dźwięku emitowanego przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym -- Część 1: Metody pomiaru przy przejściu jednostki |
---|---|
Abstrakt |
Określono warunki uzyskania powtarzalnych i porównywalnych wyników pomiarów poziomu maksymalnego ciśnienia akustycznego dźwięku rozprzestrzającego się w powietrzu podczas poruszania się jednostek rekreacyjnych o długości kadłuba do 24m z napędem mechanicznym z silnikami wbudowanymi na stałe, z przekładniami Z i z silnikami przyczepnymi oraz skuterów wodnych. |
Tytuł |
Małe statki -- Dźwięk rozprzestrzeniający się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym -- Część 2: Ocena emisji dźwięku przeprowadzana na jednostce odniesienia |
---|---|
Abstrakt |
Określono procedury do oszacowania dźwięku emitowanego przez jednokadłubowe jednostki z napędem mechanicznym o długości do 24 m zgodnie z jedną z dwóch alternatywnych metod zdefiniowanych w załączniku A i B |
Tytuł |
Małe statki -- Dźwięk rozprzestrzeniający się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym -- Część 3: Ocena emisji dźwięku przeprowadzana przy użyciu obliczeń i pomiarów(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Określono procedury oceny emisji dźwięku na jednokadłubowych jednostkach rekreacyjnych z napędem mechanicznym o długości do 24 m, których kadłub ma liczbę Froude`a większą niż 1,1, z wyłączeniem skuterów wodnych |
Tytuł |
Małe statki -- Kuchnie grzewcze na paliwo ciekłe |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące konstrukcji i instalacji kuchni grzewczych ogólnego stosowania na paliwo ciekłe przy ciśnieniu atmosferycznym, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m. Wykluczono kuchenne urządzenia grzewcze kempingowe |
Tytuł |
Małe statki -- Tabliczka producenta |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące materiału, znakowania, charakterystycznych rozmiarów, piktogramów i symboli, usytuowania i informacji |
Tytuł |
Małe statki -- Nośność maksymalna |
---|---|
Abstrakt |
Podano pozycje zaliczane do nośności małego statku o długości kadłuba do 24 m. |
Tytuł |
Małe statki -- Nośność maksymalna |
---|---|
Abstrakt |
Dodano załącznik ZA (informacyjny) |
Tytuł |
Małe statki -- Instalacje zęzowe |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące pomp lub urządzeń alternatywnych, przeznaczonych do usuwania naturalnie zbierającej się wody zęzowej, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba, LH, do 24 m. Norma nie określa wymagań dla pomp oraz systemów pomp awaryjnych. |
Tytuł |
Małe statki -- Kotwiczenie, cumowanie i holowanie -- Punkty mocowania |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące punktów mocowania łańcuchów, przewodów i lin do kotwiczenia, cumowania i holowania małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m. |
Tytuł |
Małe statki -- Zapobieganie wypadnięciu człowieka za burtę i umożliwienie powrotu |
---|---|
Abstrakt |
Określono konstrukcję jak i również budowę oraz wymagania wytrzymałości dla urządzeń bezpieczeństwa i planowanych zamierzeń zminimalizowania ryzyka przy wychyleniu za burtę oraz urządzenia ułatwiające powrót na statek. |
Tytuł |
Małe statki -- Zapobieganie wypadnięciu człowieka za burtę i umożliwienie powrotu(oryg.) |
---|---|
Abstrakt |
Zmieniono tekst Rozdziału 16 Zmieniono tekst Rozdziału 17 |
Tytuł |
Małe statki -- Wbudowane na stałe silniki benzynowe -- Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania i instalowania osprzętu paliwowego i elektrycznego w silnikach spalinowych benzynowych mających na celu zminimalizowanie wycieku paliwa oraz ochronę przed zapaleniem otaczających gazów łatwopalnych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania dla małych łodzi z wbudowanym na stałe strugowodnym układem napędowym |
---|---|
Abstrakt |
Określono minimalny poziom wymagań dotyczących konstrukcji, działania i instalowania systemów zdalnego sterowania dla wszystkich małych łodzi z napędem strugowodnym o masie mniejszej niż 1000 kg, z wyłączeniem skuterow wodnych |
Tytuł |
Małe statki -- Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym -- Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dotyczące projektowania i instalowania osprzętu paliwowego i elektrycznego na silnikach spalinowych o zapłonie samoczynnym, wbudowanych na stałe, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wycieku paliwa oraz ochronę przed wybuchem i rozprzestrzenianiem się ognia na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m |
Tytuł |
Małe statki -- Zbiorniki benzyny i oleju napędowego zainstalowane na stałe |
---|---|
Abstrakt |
Określono wymagania dla projektowania i testowania zamontowanych na stałe zbiorników benzyny i oleju napędowego przeznaczonych do instalacji paliwowych silników spalania wewnętrznego |
Tytuł |
Małe statki -- Zbiorniki benzyny i oleju napędowego zainstalowane na stałe |
---|---|
Abstrakt |
Zmieniono Rozdział 2 i Podrozdział 7.2.4 |
Tytuł |
Małe statki -- Pomiar naporu statycznego silników przyczepnych |
---|---|
Abstrakt |
Podano metodę pomiaru i deklarowania naporu naprzód i wstecz silników przyczepnych, wyznaczonego na uwięzi w celu określenia czy wymagane jest zabezpieczenie przed uruchomieniem z włączoną przekładnią, opisane w PN-EN ISO 11547 |