Ostatni raport Centralnej Komisji ds. Żeglugi na Renie (CCNR), opublikowany w marcu 2024 r., rzuca światło na dynamicznie zmieniający się rynek pracy w europejskim sektorze żeglugi śródlądowej.
Raport CCNR dostarcza cennych informacji dotyczących rynku pracy w sektorze żeglugi śródlądowej w Europie, podkreślając jego dynamiczny charakter i złożone wyzwania. Wzrost w sektorze rejsów rzecznych, problem niedoboru personelu i konieczność dostosowania się do nowych wymagań technicznych i regulacji to kluczowe kwestie, które wymagają uwagi. Polska, jako część tego rynku, również doświadcza tych zmian.
Główne Tezy:
1. Rozwój Rynku Pasażerskiego i Towarowego: Odnotowano znaczny wzrost w sektorze rejsów rzecznych, zwłaszcza przed pandemią COVID-19. Pomimo spowolnienia w latach 2019-2020, sektor ten wykazuje oznaki odbudowy w 2021 r.
2. Zatrudnienie i Struktura Rynku:
· W 2020 r. w sektorze tym pracowało około 41 923 osób, z czego większość w transporcie towarowym.
· Różnice regionalne, takie jak migracja pracowników z Europy Wschodniej do krajów o wyższych zarobkach, wpływają na dynamikę rynku pracy.
· Polska, jako jedno z omawianych państw, wykazuje stabilne zatrudnienie w transporcie towarowym oraz obecność w sektorze transportu pasażerskiego.
3. Wyzwania Rynkowe:
· Sektor boryka się z problemem niedoboru personelu, szczególnie na poziomie zarządzania.
· Starzenie się siły roboczej oraz rosnące wymagania techniczne i kwalifikacyjne stanowią dodatkowe wyzwanie.
4. Wpływ Zmian Prawnych i Politycznych: Nowe dyrektywy UE i regulacje w żegludze na Renie wprowadziły bardziej rygorystyczne wymogi certyfikacji zawodowej.
Dokument ten stanowi ważne źródło wiedzy dla analityków rynku, pracodawców, pracowników oraz decydentów politycznych.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym raportem w języku angielskim na naszej stronie internetowej dla bardziej szczegółowych informacji.